Kronologi Isu Hudud Di Kelantan. - Che Ibrahim Mohamed

7:55 PM 0 Comments A+ a-



KRONOLOGI ISU HUDUD DI KELANTAN.

1. Selepas menang pd 21/10/1990, Kerajaan Pas Kelantan telah menubuhkan Jkuasa Pindaan Enakmen-Enakmen Mahkamah Syariah Kelantan utk mengkaji semua enakmen2 yg sedang berkuatkuasa sebelumnya iaitu:
i . Enakmen Keluarga Islam 1984,
ii . Kanun Jenayah Syariah 1985,
iii . Enakmen Pentadbiran Mahkamah Syariah 1982.


Jkuasa tersebut terdiri drp:
1. Dato Abd Halim Ab Rahman (TMB kelantan)
2. Ahli Jkuasa
- Hj Idris Othman
( Penasihat U2 Kelantan)
- Dato Daud Muhammad
( Qadhi Besar Kelantan)
- Ust Ismail Noh
- ust Husin Ibrahim
- ust Mohd Daud
Al Iraqy
- Wan Mutallib Embong
- Ust Harun Taib
- Syed Ibrahim Syed
Mohamad
- Tun Salleh Abas
- Tan Sri Ahmad Ibrahim
- Dato Dr Mahmud Saedon
- Che Ibrahim Mohamed
( Setiausaha)

2. Sekitar thn 1992, Dr Mahadhir dlm ucapannya di satu program rasmi di Kuala Terengganu telah mencabar Kerajaan Kelantan menjalankan hukum hudud, lalu Jkuasa yg sedang bermesyuarat pd hari tersebut bersetuju menyahut cabaran berkenaan dan menukar agenda perbincangan kpd menggubal enakmen berkaitan hukum hudud.

3. Pada 24/11/1993 Kerajaan Kelantan telah meluluskan enakmen Kanun Jenayah Syariah ii 1993.

4. Pada april 1994, YAB TGNA telah menghantar permohonan rasmi kpd YAB PM untuk memberi laluan kpd kelantan melaksanakan enakmen tersebut.

5. Pada julai 1994 Dr Mahadhir dgn bahasa yg agak kasar telah menolak permohonan tersebut dgn amaran tidak teragak2 mengambil tindakan tegas jika Kerajaan Kelantan meneruskan hasratnya.

6. Semenjak itu usaha2 utk melaksanakan hudud telah dihentikan dan ditukar kpd usaha2 menjelaskan kpd masyarakat tentang hukum hudud melalui sambutan Hari Hudud dan seminar/wacana.

7. Pada thn 2011, isu hudud dibangkitkan semula dan Kerajaan Kelantan telah bersetuju menubuhkan satu Jkuasa Teknikal yg dipengerusikan oleh Mohd Amar Abdullah, Exco Agama dan pendidikan ketika itu utk mengkaji dan membuat pindaan enakmen tersebut, namun tidak ada apa2 tindakan yg dibuat.

8. Selepas PRU 13 2013, Kelantan ditadbir oleh satu barisan pemimpin baru tanpa TGNA dan Husam Musa sbg exco kanan sblmnya, lalu Husam dlm satu sidang DUN membangkitkan kembali isu hudud dan selepas itu, Dr Asyraf Wajdi serta Dato Jamil Khir Bahrom membuat kenyataan bersedia utk membantu Kerajaan Kelantan utk melaksanakan hudud.

9. Sekitar awal 2014, Dato Ahmad Yakob, MB Kelantan telah mengumumkan akan melaksanakan hudud mulai 2015 dan bersedia hilang jawatannya sbg MB demi tujuan tersebut.

10. Semenjak itu kerja2 berkaitan hudud mula digiatkan semula dan akhirnya menemui sesuatu yg diluar jangkaan semua pihak, iaitu KJS II 1993 yg diluluskan pada thn 1993 belum diwartakan dan proses pewartaannya tidak dapat dibuat kerana naskah asal RUU tersebut yg telah ditandatangi oleh al Sultan tidak ada dalam simpanan Pej Penasihat Undang2.

8. Akhirnya Kerajaan Kelantan terpaksa membentang semula enakmen tersebut atas nama Kanun Jenayah Syariah II ( 1993) 2015 sbg ganti kpd naskah asal enakmen thn 1993 yg hilang entah dimana.

Sejarah baru pun tercipta selepas itu.....

Di tulis oleh:

Che Ibrahim Mohamed
Ketua Pas Cawangan Kepala Jambatan,
DUN Pasir Pekan, Tumpat
Kelantan.



--


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.