Apa tujuan Affin Bank beli tanah 1MDB? Rakyat amat meraguinya..- Fahmi Fadzil

5:00 PM 0 Comments A+ a-



Apa tujuan Affin Bank beli tanah 1MDB? Rakyat amat meraguinya..

Pengumuman oleh anak syarikat Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), Affin Holdings Bhd, pada 10 Ogos bahawa Affin Bank telah memeterai perjanjian untuk membeli sebidang tanah daripada syarikat 1Malaysia Development Bhd (1MDB) dengan harga RM255 juta untuk membina ibu pejabat baru adalah menghairankan serta meragukan.

KEADILAN mempersoalkan tujuan Bank Affin membelanjakan ratusan juta ringgit sedangkan bank yang dikuasai LTAT secara tidak langsung itu sudah memiliki bangunan ibu pejabat mewah di Jalan Raja Chulan.


Affin Holdings sebelum ini mengumumkan bahawa akibat peruntukan kerugian pinjaman perniagaan bank, keuntungannya selepas cukai bagi suku tahun kewangan berakhir 31 Mac 2015 telah merosot kepada RM34.8 juta berbanding dengan RM142.7 juta bagi suku tahun kewangan yang sama pada 2014.

Prestasi kewangan Affin Holdings dan Affin Bank itu langsung tidak memberikan keyakinan dan rangsangan kepada mereka untuk membelanjakan ratusan juta ringgit lagi untuk sebuah pejabat baru.

Tambahan pula, wujud aspek percanggahan kepentingan (“conflict of interest”), di mana Tan Sri Lodin Wok Kamaruddin merupakan pengerusi lembaga pengarah 1MDB dan timbalan pengerusi lembaga pengarah Affin Holdings Bhd. Amat penting untuk kita ketahui sama ada Tan Sri Lodin telah mengundi di dalam isu pembelian tanah ini? Beliau perlu memberikan penjelasan agar tidak timbul persepsi yang tidak baik mengenai isu ini.

Saya juga meminta pimpinan LTAT mengambil tindakan segera supaya Affin Holdings dan Affin Bank mengkaji semula perjanjian jual beli tanah dengan 1MDB ini bagi mempertahankan kepentingan LTAT serta kepentingan anggota tentera.

Fahmi Fadzil
Pengarah Komunikasi KEADILAN
Naib Ketua Angkatan Muda KEADILAN

12 Ogos 2015


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.