Kerajaan Najib yang korup dan menghabiskan wang rakyat harus disaman - Nurul Izzah

2:53 PM 0 Comments A+ a-



Kerajaan Najib yang korup dan menghabiskan wang rakyat harus disaman

12 OGOS

UNTUK SEBARAN SEGERA
KENYATAAN MEDIA

KEADILAN Kemuka Saman Sivil Kesalahan Pilihanraya Ke Atas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Seperti yang telah dijanjikan, KEADILAN hari ini telah memfailkan saman terhadap Dato’ Seri Najib Tun Razak, Datuk Seri Tengku Adnan Mansor, 1Malaysia Development Berhad dan Suruhanjaya Pilihanraya melalui peguam Tommy Thomas di Mahkamah Jalan Duta.

Saman ini dipimpin Dato’ Seri Anwar Ibrahim dan parti KEADILAN Rakyat; beserta saya sendiri, Dr Dzulkefly Ahmad, Dato’ Saifuddin Nasution Ismail dan YB Tian Chua.

Saman ini adalah tindakan lanjutan daripada pendedahan yang telah dilakukan oleh Wall Street Journal berkenaan dengan wang RM2.6 billion yang didakwa dimasukkan ke dalam akaun peribadi Dato' Seri Najib bagi kegunaan kempen pilihanraya umum ke-13 - dan terkini diakui sebagai 'wang derma.'

Fakta-fakta kes ini mendedahkan pelbagai rasuah dan taktik korup yang telah digunakan oleh Barisan Nasional dalam meraih kemenangan dalam pilihanraya umum ke 13. Ternyata, RM2.6 billion yang digunakan ini melebihi 26 kali ganda had yang dibenarkan seperti digariskan oleh undang-undang Malaysia.

Perlu diingat bahawa Seksyen 19, Akta Kesalahan Piliharanraya 1954, menghadkan perbelanjaan pilihanraya kepada hanya RM200,000 dan RM100,000 setiap calon Parlimen dan Dewan Undangan Negeri masing-masing.

Selama ini, rasuah secara terang-terangan seperti tidak diendahkan oleh SPR ; contohnya seperti yang dilihat berlaku dalam kes Pilihan Raya Kecil Sibu. Walaupun Datuk Seri Najib yang didakwa berkata, “I want to make a deal with you. Can we have an understanding or not? The understanding is quite simple. I help you, you help me… If Robert Lau becomes the MP on Sunday, on Monday I will ask [for] the cheque to be prepared. Do we have a deal or not? We do! You want the RM5 million, I want Robert Lau to win”; SPR masih mendakwa bahawa mereka tidak mempunyai kuasa untuk menyiasat.

Justeru, kami berpendapat bahawa SPR telah bersubahat dengan menyatakan bahawa mereka cuma boleh bertindak terhadap calon sahaja, manakala lain-lain orang termasuk menteri kabinet tidak boleh didakwa. Seksyen 5(1)(a) Akta Piliharaya telah menggariskan seliaan pilihanraya mestilah dibuat dengan adil dan mengikut peraturan dan undang-undang.
Penafsiran undang-undang yang berubah mengikut kepentingan berpihak; sepertimana kes di Sibu, dilihat cuma memenuhi kepentingan BN sahaja tanpa mengambil kira peruntukan perlembagaan dan undang-undang negara.

Natijahnya, SPR telah bersubahat dalam konspirasi untuk memusatkan kuasa dalam tangan BN dengan membelakangi perlembagaan.

Lanjutan ini, termasuklah bukti transaksi korup yang berlaku dalam PRU13 yang lalu menzahirkan saman yang menuntut agar keputusan pilihanraya umum ke 13 bagi kesemua 222 kerusi dibatalkan; dan sebuah pilihan raya umum yang baru diadakan.

Dalam pada itu, di peringkat lapangan - KEADILAN, menerusi Jawatankuasa Piliharaya Negeri-Negeri telah membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia di seluruh negara berkenaan penggunaan RM2.6 billion dalam kempen PRU13 Barisan Nasional.

Sebanyak 11 laporan telah dibuat diantara 31 Julai dan 12 Ogos termasuk di Kedah, Johor, Sabah, Pulau Pinang, Melaka, Selangor, Perak, Pahang, Perlis dan Wilayah Persekutuan dan Negeri Sembilan.

Laporan-laporan ini dibuat dalam memperkukuhkan usaha SPRM menyiasat mereka yang terlibat dalam amalan korup - termasuklah Dato’ Seri Najib Tun Razak dan Barisan Nasional. Mereka yang bersalah wajib diadili dan dihukum sewajarnya.

Kami akan berusaha bersungguh-sunguh demi memastikan KEADILAN tertegak dan kesucian demokrasi negara ini dipulihkan!

Nurul Izzah Anwar
Ahli Parlimen Lembah Pantai
Naib Presiden dan Pengarah JPRP KEADILAN


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.