merasakan kemanisan dan kemurnian akhlak sudah mula hilang tidak seperti pada peringkat permulaan saya bersama dengan PAS - Jauhar Muhammad Dawi

3:45 PM 0 Comments A+ a-

oleh Jauhar Muhammad Dawi

Kadang kala pelik dengan perangai manusia yang cepat berubah lafaznya dan mudah memberikan komentar yang negative apabila sudah tidak bersama.

Saya akui ada kebaikan dan ilmu yang saya dapat apabila duduk di dalam PAS. Dari sudut mengubah sikap, ilmu agama, politik dan belajar erti kesusahan dalam perjuangan. Saya tidak boleh nafikan. Terima kasih kepada semua kawan2 yang membantu dan memberikan segala ilmu semasa saya di dalamnya.

Tetapi apabila saya melihat sikap negative yang menular di dalam PAS di mana semasa kita ditarbiyah di ajar jangan melakukan fitnah tetapi ianya berlaku sehingga saya sendiri terkena tempiasnya, saya merasakan kemanisan dan kemurnian akhlak sudah mula hilang tidak seperti pada peringkat permulaan saya bersama dengan PAS.


Dari sudut strategi dan pendekatan juga pada jenama "negara berkebajikan" seolah di tolak oleh segelintir pemimpin sedangkan pada masa tersebut semua kaum dan agama boleh menerimanya amnya masyarakat moden sekarang. Islam yang ingin di tunjukan dalam gagasan ini di lihat dalam kerangka rahmatan lil 'alamin.

Kita mahu Islam di terima dengan model yang baik, di cerminkan dengan konsep kehidupan yang realiti. Kemenangan yang ingin di capai perlu dalam memahami demografi sebenar Malaysia. UMNO sendiri bergabong membentuk BN yang di dalamnya lebih kurang 13 parti untuk memenangi PRU saban tahun.

Insya allah selepas ini saya tidak lagi mahu menyentuh perkara yang berkaitan dengan PAS melainkan berlaku pertembungan politik yang kurang sihat itu pun jika terlalu serius.

Saya keluar PAS bukan bermakna saya keluar agama, saya hanya keluar parti dan masuk ke tempat yang saya rasakan terbaik bagi saya.

Harap janganlah bermudah mudah melempar makian, labelan, memperendahkan antara satu sama lain ini kerana kita mengakui kita dari kalangan gerakan Islam.

s


Sila kongsi artikel ini...

Recent Posts Widget

.

.